اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۶/۲۱ - ۱۶:۲۳
حاشیه و متن جشن سینمای ایران

روی ویلچر نشستیم تا ایران بایستد/ کنسرتی برای صندلی‌های خالی

هفدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته با تجلیل از مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین معرفی برگزیدگان در عمارت مسعودیه برگزار شد.

روی ویلچر نشستیم تا ایران بایستد/ کنسرتی برای صندلی‌های خالی
 

به گزارش سراج24، هفدهمین جشن سینمای ایران به دبیری همایون اسعدیان  با تجلیل از مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین معرفی برگزیدگان شب گذشته ۲۰ شهریورماه در عمارت مسعودیه به کار خود پایان داد. در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر و جمعی از مدیران سینمایی و هنرمندان حضور داشتند.

احسان کرمی مجری تلویزیون و بازیگر تئاتر که اجرای مراسم هفدهمین جشن سینمای ایران را به عهده داشت، در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به حاضران در باغ عمارت مسعودیه گفت که قصد دارد مراسم اختتامیه جشن سینمای ایران را با یک پیامک سینمایی شروع کند. وی پس از آن از جمعیت حاضر خواست که عدد ۱ را به سامانه پیامکی ۳۰۷۰ ارسال کنند که پس از آن هریک از ارسال کنندگان پیام عضو رسمی باشگاه مردمی سینمای ایران می شدند. باشگاهی که قصد دارد رخدادهای سینمای ایران را به صورت پیامک به اطلاع اعضا برساند.

هفدهمین جشن خانه سینما

همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران ضمن خوش آمدگویی به حاضران در عمارت مسعودیه، نسبت به درج خبری مبنی بر دست کاری در آرای داوران به دلیل اعمال فشارهای بیرونی معترض شد و گفت: نه تنها فشاری بر دست اندرکاران اجرایی هفدهمین جشن سینمای ایران نبوده است، بلکه داوران با فراغ بال و آسودگی خیال کار کردند. از همین رو هم به سینماگران برگزیده و هم کسانی که در آرای داوری حضور نداشتند این اطمینان را می دهم که شورای صیانت از آرای داوران جمع بندی آرا را در اختیار دارد و هرکسی که بخواهد تهمتی مبنی بر دست کاری در آرا بزند، مدارک را نشان خواهیم داد و اعاده حیثیت می کنیم.

اسعدیان در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: سینما ابزاری برای بیان دیدگاه، تمجید و یا لاپوشانی ناکارآمدی حکومت نیست. سینما ابزاری برای بیان مشکلات مردم و خواست آنها نیست بلکه سینما توصیف هنرمندانه از جهان هستی است که در این راستا حفظ شان مسوولان و مردم نیز مهم است.

دبیر هفدهمین جشن سینمای ایران در پایان صحبت های خود متذکر شد: سینما جسارت می خواهد و ما نیاز به بازپروری داریم. مشکل سینمای ایران نه پول است و نه نقدینگی لازم. بلکه مشکل عدم درک مسائل اجتماعی است که حاصل آن بی اعتمادی است. بنابراین همه اهالی سینما نیاز به بازسازی خود داریم و برای این بازسازی نیاز به آرامش داریم از همین رو درخواست می کنم که دعواها را به جای دیگر ببرید چراکه اینجا محله فرهنگ است. روز ملی سینما بر شما مبارک.

پس از پایان صحبت های همایون اسعدیان نماهنگی به یاد درگذشتگان سینمای ایران طی یک سال گذشته پخش شد. در این نماهنگ با نشان دادن چهره مرتضی احمدی، علی طباطبایی، انوشیروان ارجمند و ایرج کریمی یاد این هنرمندان زنده نگه داشته شد.

هفدهمین جشن خانه سینما

پس از پایان این نماهنگ مجری مراسم اعلام کرد که خانواده های شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، شهید علی اکبر شیرودی، امیر موسی نامجو، سردار شهید حسین تهرانی مقدم، شهید اندرزگو، شهید گرامی در مراسم اختتامیه هفدهمین جشن سینمای ایران حضور دارند و از جمعیت حاضر در عمارت مسعودیه خواست به احترام مقام شهدای اسلام، انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بایستند.

اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی و عکس، نخستین بخش از اهدای جوایز بود. طبق روال مراسم های اختتامیه جشن و یا جشنواره های سینمایی و غیر سینمایی، برای معرفی بهترین ها در هر بخش، تصویری از آثار نامزدها برای حاضران پخش می شود. اما به دلیل مشکلات فنی پیش آمده در هفدهمین جشن سینمای ایران معرفی هیچ یک از نامزدها در عمارت مسعودیه پخش نشد و برخی از سینماگرانی که برای اهدای جایزه روی صحنه می آمدند اسامی نامزدها را اعلام می کردند. قطع برق و مشکلات فنی در طول اجرای مراسم هفدهمین جشن سینمای ایران به دفعات تکرار شد.

برپایی جشن تولد برای پرویز شاهین خو یکی از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران یکی دیگر از برنامه های جذاب جشن سینمای ایران بود. مجری مراسم در این بخش از برنامه گفت که قصد دارند ۱۰۰ سالگی پرویز شاهین خو بازیگر تئاتر و سینما را جشن بگیرند. پرویز شاهین خو در میان تشویق تماشاگران حاضر در عمارت مسعودیه روی صحنه آمد و شمع تولد خود را فوت کرد و گفت: بنده ۱۰۰ سالم نیست و امشب و در کنار شما ۱۰۶ سالگی خود را جشن می گیرم.

این بازیگر ۱۰۶ ساله در حالی که بغض کرده بود، ادامه داد: در طول سال های گذشته پستی و بلندی های بسیاری در عرصه تئاتر و سینما دیده ام و در مقاطع مختلف تاریخی استقامت کرده ام و خدا را شکر می کنم که نتیجه اش را نیز دیده ام. حالا خوشحالم که در کنار شما عزیزان هستم و دوست دارم آوازی بخوانم و تقدیم شما کنم.

هفدهمین جشن خانه سینما

پس از پایان آوازخوانی پرویز شاهین خو بازیگر ۱۰۶ ساله تئاتر و سینمای ایران، جمعیت حاضر در عمارت مسعودیه یک صدا شعر «تولدت مبارک» را برای این بازیگر خواندند و شاهین خو هم در میان هم آوازی تماشاگران اشک ریخت. وی در حالی که سعی می کرد اشک های خود را پاک کند خطاب به جمعیت گفت: امیدوارم سال های سال زنده باشم و به جشن خانه سینما بیایم و برای شما آواز بخوانم.

اهدای جوایز هفدهمین جشن خانه سینما در بخش های مختلف بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن و مرد، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری و صداگذاری، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه های بصری و جلوه های ویژه میدانی و بهترین کارگردان اول از دیگر بخش های جشن سینمای ایران بود. جایزه هریک از برندگان در بخش های مختلف سفر پنج روزه با یک همراه به آفریقای جنوبی بود.

یکی از نکات جالب و دیدنی در این بخش بحث و نظر برندگان نسبت به جایزه هایی که می گرفتند بود. جمشید محمودی کارگردان فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» که اغلب جوایز هفدهمین جشن سینمای ایران را از آن خود کرد به عنوان برگزیده بهترین استعداد تازه روی صحنه آمد و از دریافت جایزه در جشن سینمای ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت که گرفتن این جایزه از سینمای ایران برای من یک افتخار است.

علیرضا خمسه بازیگر سینمای ایران که برای اهدای جایزه برگزیده بهترین جلوه های میدانی روی صحنه آمده بود، بنای شوخی را با حاضران در عمارت مسعودیه گذاشت. این بازیگر ضمن قدردانی از برگزار کنندگان جشن سینمای ایران خطاب به وزیر ارشاد گفت: خوشحالم که آقای جنتی امشب در جشن خانه سینما حاضر شدند. خمسه پس از این خوش آمدگویی کاغذی را از جیب خود در آورد و متن نامه ای را با صدای بلند برای حاضران خواند.

هفدهمین جشن خانه سینما

محتوای نامه درباره نامه ای بود که سال ۱۳۹۲ از سوی وزارت ارشاد به دست این بازیگر رسیده بود. در این نامه وعده اعطای نشان درجه یک هنری به خمسه داده شده بود، نشانی که به گفته خمسه هرگز به او داده نشد و در نهایت به هدیه تهرانی اهدا شد.

احسان کرمی در بخش دیگری از برنامه، متن پیامکی را از جانب یک جانباز خواند که در این پیامک چنین آمده بود: «۳۰ سال روی ویلچر نشسته ایم برای اینکه ایران بیاستد.»

کرمی پس از خواندن متن پیامک خطاب به جمعیت گفت: باید به احترام شیرمردان و شیرزنانی که فارغ از هر نگاه سیاسی تمام قد مقابل دشمن ایستادگی کردند، بایستیم و سر تعظیم فرود آوریم.

کرمی در ادامه از حاضران خواست به احترام شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی یک دقیقه بایستند.

مهناز افشار و عبدالله اسکندری از دیگر هنرمندانی بودند که روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین چهره پرداز را اهدا کنند. افشار قبل از خواندن نام برگزیده این بخش خطاب به عکاسان گفت: لطفا از من عکس نگیرید چون این عکس ها در فضاهای مجازی منتشر می شود و بعد همه می گویند مهناز افشار چرا این‌قدر چاق شده است.

پرویز آبنار که تندیس و دیپلم افتخار بهترین صدابرداری برای فیلم «ماهی و گربه» را از آن خود کرد پس از دریافت جایزه خود گفت: بسیار خوشحالم که این تندیس را برای اولین بار از خانه سینما می گیرم. با این تندیس کلکسیون تندیس هایی که دریافت کرده ام کامل می شود.

هفدهمین جشن خانه سینمای ایران

ایرج رامین فر که تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» از آن خود کرد پس از دریافت جایزه اش یادآور شد: در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» با گروهی از دوستان قدیمی خود کار کردم و از این همکاری خوشحالم و لازم می دانم از زهرا حاتمی برای بازی درخشانی که مقابل دوربین کرد، تشکر کنم. از لیلا حاتمی که در این فیلم مرز بین بازیگری و تجربیات شخصی در زندگی خصوصی را بازی کرده نیز سپاسگزارم. از کریستف رضاعی برای موسیقی عاشقانه و بازی خوبی که کرده تشکر می کنم. همچنین از جهانگیر میرشکاری صدابردار و گروه طراحی صحنه و لباس که مرا در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» همراهی کردند، تشکر می کنم.

پانته آ پناهی ها که برای بازی در فیلم «گس» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد پس از دریافت جایزه خود گفت: برای تمام کسانی که در سینمای ایران به معنای واقعی زحمت می کشند تمام قد می ایستم.

نادر فلاح که تندیس و دیپلم افتخار برای بازی در فیلم «چند متر معکب عشق» را از آن خود کرد پس از دریافت جایزه اش گفت: خوشحالم که این جایزه را بالاخره پس از بازی در فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» برای فیلم «چند متر مکعب عشق» دریافت می کنم.

سپیده عبدالوهاب که جایزه بهترین تدوین برای فیلم «چند متر معکب عشق» را دریافت کرد از بهرام بیضایی کارگردان سینما و تئاتر یاد کرده و گفت: پیش از این با بهرام بیضایی جایزه بهترین تدوین را دریافت کردم و حالا که این جایزه را بار دیگر گرفته ام، احساس می کنم جای بیضایی در بین ما خالی است.

در ادامه مراسم اهدای جوایز، احسان کرمی ترانه قدیمی «شهزاده رویا» را خواند و از حاضران هم خواست که او را همراهی کنند.

هفدهمین جشن خانه سینما

با اهدای جایزه بهترین موسیقی هفدهمین جشن سینمای ایران بار دیگر اهدای جوایز این جشن از سر گرفته شد. فریدون شهبازیان که از داوران این بخش بود نکته ای درباره داوری موسیقی فیلم های منتخب در جشن سینمای ایران ذکر کرد و گفت: برای داوری بخش موسیقی فیلم های منتخب تاکید شده بود تنها آثاری مورد ارزیابی قرار گیرد که صاحبان آثار، عضو صنف آهنگسازان خانه سینما باشند و چون همه آهنگسازان واجد شرایط حضور در این داوری عضو صنف نبودند نتوانستیم آثارشان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

شهبازیان ادامه داد: البته مجموع موسیقی فیلم ها را گوش دادیم اما طبق مقررات مجبور به انتخاب از میان آثاری شدیم که صاحبان آن عضو صنف آهنگسازان خانه سینما بودند. به همین دلیل از آهنگسازان عزیزی که عضو این نهاد صنفی نیستند درخواست می کنم هرچه زودتر عضو شوند تا از سال‌های آینده آثار به شکل کامل در معرض داوری قرار گیرند.

مریلا زارعی دیگر هنرمندی بود که تندیس و در آیتم نقش اول زن دیپلم افتخار را برای فیلم «شیار ۱۴۳» دریافت کرد. این بازیگر قبل از هر سخنی متن زیبایی را خواند و بعد از آن گفت: این متن زیبا نوشته خانواده شهید منوچهر رضایی است که بعد از دیدن فیلم «شیار ۱۴۳» مرا مورد لطف قرار دادند.

زارعی گفت: این چهارمین تندیسی است که پس از فیلم های «دو زن»،«سربازهای جمعه» و «درباره الی» از خانه سینما دریافت کرده ام اما دریافت این جایزه برای فیلم «شیار ۱۴۳» خوشحالی مرا دو چندان کرده است چراکه معتقدم این جایزه متعلق به مریلا زارعی نیست و شادی این جایزه را به مادران این سرزمین هدیه می کنم. 

رامبد جوان و فاطمه معتمد آریا برای اهدای جایزه نقش اول مرد روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار را به ساعد سهیلی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» دادند. رامبد جوان پس از ورود به صحنه گفت: آرزو به دل ماندم تا یک مراسم در کمال آرامش و درست برگزار شود.

فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس که برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه آمده بود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا کلمه ملی را به روز سینما اضافه کند و در تقویم رسمی کشور روز ۲۱ شهریورماه، روز ملی سینما نامیده شود.

یکی دیگر از بخش های این برنامه صحبت های مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و فرشته طائرپور هنگام اهدای جایزه بهترین کارگردانی بود.

هفدهمین جشن خانه سینما

مسعود کیمیایی در صحبت هایی کوتاه گفت: بهتر است سخنی نگویم چون پر از گلگی هستم و ترجیح می دهم بگذارم برای بعد.

ناصر تقوایی هم درباره فیلمسازی خود گفت: برخلاف شایعاتی که شنیده می شود من برای فیلم ساختن مشکل دارم. باید بگویم به هیچ عنوان برای ساخت فیلم مشکل ندارم و اتفاقا ارتباط خوبی با آقای ایوبی دارم. اما تجربه نشان داده وقتی فیلمی تهیه کننده دارد، کارگردان نمی تواند فیلم خودش را بسازد و این نتوانستن به دلیل فشار تهیه کننده نیست بلکه به دلیل احساس مسوولیت کارگردان در قبال سرمایه ای است که برای ساخت فیلم صرف می شود.

فرشته طائرپور هم خطاب به علی جنتی گفت: خوشحالم که وزیر ارشاد در جمع است که به دلیل همین حضور می خواهم نکاتی را بیان کنم. پای سینمای ایران در هر دولتی سازگار و یا ناسازگار در این خاک مقدس فرو رفته و سرش بر آسمان ها است و هیچ چیزی نتوانسته جای سینما را در دوره های مختلف بگیرد. اما مسئله این است که سینمای ایران نیاز به حمایت دولت دارد و دولت ها نیز همین نیاز متقابل را به سینماگران دارند و دولتمردان می توانند به سینمای ایران تکیه کنند. حال اینکه این اعتماد متقابل جز در سایه همدلی اتفاق نمی افتد.

نوید محمودی تهیه کننده فیلم «چندمتر مکعب عشق» آخرین برگزیده هفدهمین جشن سینمای ایران بود که عنوان بهترین فیلم را دریافت کرد. این تهیه کننده در سخنانی کوتاه یادآور شد: خوشحالم که این جایزه را از دست اصغر فرهادی کارگردان اسکار گرفته سینمای ایران دریافت می کنم.

وی ادامه داد: سال ها پیش به خانم بنی اعتماد زنگ زدم و گفتم من نوید محمودی یک مهاجر افغان هستم که سال های سال در تلویزیون دستیاری کرده ام و دوست دارم به سینما بیایم. بعد خانم بنی اعتماد درخواستم را پذیرفت و قرار ملاقات گذاشتیم و من رفتم و به نوعی کارم را در سینما به واسطه بانوی سینمای ایران آغاز کردم و حال خوشحالم که در سینمای ایران قد کشیدم.

اجرای گروه موسیقی «دنگ شو» پایان بخش هفدهمین جشن سینمای ایران بود. اجرای این گروه موسیقی در عمارت مسعودیه در حالی انجام شد که بسیاری از تماشاگران صندلی های خود را ترک کردند و گروه موسیقی «دنگ شو» و اجرای آنها را با صندلی های خالی تنها گذاشتند که این مسئله گلایه سرپرست این گروه موسیقی را در بر داشت.

 

 

منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••